Złomowanie auta a OC – jak przebiegają formalności?

zlomowanie-auta-a-oc

Niewiele jest przypadków, w których możesz wypowiedzieć umowę ubezpieczenia OC w trakcie jej trwania. Możliwe jest to w sytuacji podwójnego ubezpieczenia OC, a także, gdy polisę otrzymujesz od sprzedającego auto czy też doszło do zezłomowania pojazdu. Co to oznacza? Jakich obowiązków należy dopełnić, aby otrzymać zwrot składki na ubezpieczenie OC?

Złomowanie auta a ubezpieczenie

Jednym z częstych powodów niedopełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC jest nieświadomość tego, że nawet pojazd, który stoi niesprawny w garażu, wymaga zawarcia umowy ubezpieczenia. Nie jest też prawdą, że w takim przypadku fakt nieubezpieczenia nie zostanie wykryty. Ponad 70 proc. kierowców, którzy nie zawarli umowy komunikacyjnego OC, musi zapłacić karę, mimo braku bezpośredniej kontroli. Otrzymali oni wezwanie na podstawie wewnętrznych ustaleń Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Obowiązuje zasada, że skoro pojazd jest zarejestrowany, to musi być ubezpieczony. Jeśli rzeczywiście auto jest niesprawne, jego naprawa jest nieopłacalna i nie ma szans na jego sprzedaż, to najlepszym rozwiązanie jest kasacja pojazdu. Ubezpieczenie wówczas nie będzie wymagane, ale dopiero po dopełnieniu niezbędnych formalności.

Żeby zezłomować pojazd, musisz skorzystać z usług stacji demontażu lub punktu zbierania odpadów. Zanim zdecydujesz się na dane miejsce, sprawdź, czy na pewno działa ono legalnie, tzn. ma odpowiednie zezwolenie marszałka województwa. Aby złomowanie pojazdu było możliwe, auto musi mieć widoczne numery nadwozia i silnika.

Przygotuj:

  • dowód rejestracyjny,
  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający twoją tożsamość,
  • kartę pojazdu, o ile ją wydano,
  • umowę kupna-sprzedaży auta, ewentualnie inny dokument potwierdzający własność.

Pojazd możesz dostarczyć do takiego punktu sam lub ustalić, że to pracownik stacji demontażu odbierze od ciebie samochód. Po zezłomowaniu auta otrzymasz za niego zapłatę, której wysokość jest uzależniona od wagi pojazdu. Uzyskasz również dokumenty:

  • zaświadczenie o przyjęciu pojazdu do stacji demontażu pojazdów,
  • potwierdzenie zezłomowania auta,
  • unieważnienie dowodu rejestracyjnego.

Jeśli dla samochodu wydano kartę pojazdu, to otrzymasz również jej unieważnienie. Stacja demontażu pojazdów w ciągu 7 dni wyśle zaświadczenie o demontażu do wydziału komunikacji, w którym zarejestrowano auto.

Kasacja samochodu a OC

W ciągu 30 dni od zezłomowania samochodu powinieneś złożyć w wydziale komunikacji wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Musisz ze sobą zabrać dokumenty, które otrzymałeś od pracowników stacji demontażu. Dopiero po wyrejestrowaniu auta nie masz już obowiązku jego ubezpieczania. Żeby odzyskać składkę za niewykorzystany okres ochrony ubezpieczeniowej:

  • Złóż do towarzystwa ubezpieczeniowego zawiadomienie o wyrejestrowaniu pojazdu.
  • Załącz dokument potwierdzający wyrejestrowanie auta.

Zawiadomienie powinno zawierać:

  • miejscowość i datę,
  • dane posiadacza pojazdu,
  • numer polisy i nazwę zakładu ubezpieczeń,
  • odpowiedni tytuł, np. „Zawiadomienie o wyrejestrowaniu pojazdu”,
  • powołanie się na art. 41 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych,
  • żądanie zwrotu składki za niewykorzystany okres ochrony, najlepiej ze wskazaniem numeru konta, na który ma być dokonany zwrot,
  • podpis ubezpieczonego.

Najczęściej zwrot niewykorzystanej składki otrzymasz w ciągu kilku dni od złożenia zawiadomienia.

Potrzebujesz
pomocy?

Napisz do nas i dowiedz się więcej!